Europska agroturistička industrija je jedan od najbrže rastućih sektora u
industriji putovanja i turizma u Europi. Promjene u odnosu prema putovanjima su
vrlo povoljne za ruralni turizam: po statistikama Eurostata raste broj
nezavisnih, individualnih putovanja, ističu se individualne želje za novim iskustvima i kompletnijim
doživljajima pri upoznavanju nekog područja, te više putovanja unutar regije i
po „ domaćem terenu“. Ostale promjene u
turističkom ponašanju također su povoljne, kao na primjer sve češća potražnja
alternativnih oblika smještaja za razliku od klasičnog hotelskog.
Raspon ruralnih turističkih ponuda značajno se
povećao, a njihova kvaliteta usluga i proizvoda nadmašuje čak i neke od
poznatih hotelskih lokacija u Europi, ali i na području cijelog Mediterana,
uključujući i područje sjeverne Afrike.
Unutar provedbe zajedničke poljoprivredne politike
EU-a (CAP) države članice imaju
mogućnosti osigurati sredstva za projekte agroturizma, "vezajući" ih kroz vlastito sufinanciranje i kroz sredstva zatražena od Europskog
poljoprivrednog fonda .
U Europi je
preobrazba ruralnog prostora započela prije nekoliko desetljeća , a
najviše se počela mijenjati radi gospodarskih kretanja nakon proširenja EU.
Ruralna ekonomija, pogođena dubokim
ekonomskim i društvenim promjenama, često suočena sa nestajanjem nekih poslova
uglavnom zbor otvaranja tržišta i uvoza jeftine hrane, pronašla je izlaz u
ruralnom turizmu, kompleksnije tumačeno u
agroturizmu. Sada je to vrijedan
doprinos ruralnom gospodarstvu i omogućuje diversifikaciju i potiče zaštitu i
poboljšanje društvenog tkiva i baštine Europskoj ruralnog prostora. Agroturizam
nudi iskustvo koje nadilazi stereotipni masovni odmor na morskim plažama, ima
mnogo više potencijala da oživi razne oblike kretanja turista i turistica, ponudi zdraviji i
aktivniji odmor. To znači da je agroturizaa sve bolje organiziran kao sektor
koji obavezno spaja gastro i vinsku industriju, biciklizam, željeznice,
raznovrsne varijente smještaja i
učinkovitiji odmor.
Agroturizam-ublažavanje posljedica velikog ekološkog
otiska
Europski kontinent ima relativno male količine
obradivih površina, uspoređujući sa Sjevernom Amerikom ili Australijom. No, naspram tih kontinenata ima vrlo visoku gustoću naseljenosti,
urbanizacije, potrošnje energenata i prirodnih resursa, te visoke troškove rada koji na kraju proizvode armiju
osiromašenih. Takva situacija mnoge je
otjerala izvan urbanih zona, ili vratila na njihova nekadašnja seoska imanja.
Kao dio paketa CAP politika Europska unija je odlučila smanjiti nekadašnje
poticaje za konvencionalne poljoprivredne proizvode te dio sredstava preusmjeriti na obitelji koje razvijaju
agroturizam.
Svakako je to već dovelo do prvih učinaka u
smanjenju ekološkog otiska u Europi, ali je pomoglo i da se pokrene nova proizvodnja
povezana s tržištem visoke vrijednosti
hrane čija je proizvodnja utemeljena na
povijesnim, kulturnim i društvenim običajima neke regije.
Tako se uvode
oznake zemljopisnog podrijetla, koji su zaštićeni unutar EU protiv
proizvodnje plagijata, regionalni proizvode koji su zaštićeni od strane
nacionalnih vlada kao autohtoni, te domaći proizvodi, koji su povezani s
kulturom lokalnog podneblja i tradicije. dakako da je u CAP Zajedničkoj
Europskoj poljoprivrednoj politici, koju
je nedavno usvojila i Hrvatska, kao obaveza poticanja agroturizma jest i
revitalizacija ruralnih područja kroz stvaranje novih radnih mjesta u ruralnim
zajednicama, povećanje vrijednosti
poljoprivrednih proizvoda, te uključivanje ruralnih krajeva u turistički
sektor zemlje.
Talijanske agroturističke lokacije-uzori
Veneto regija u Italiji najbolji je primjer
sjedinjavanja agroturizma i poljoprivrede. Veneto pokriva površinu od 7.194
četvornih kilometara ravnice (57 posto), brdovitog područja (14 posto), i
planinskog područja (29 posto). Na tom
prostoru živi i radi oko 15.000 obiteljskih gospodarstava na prosječnoj veličini od 4,5 hektara. Za razliku od uobičajnog
transporta sa farmi na tržište, Veneto dovodi
kupce na svoje farme. Tada se oni pretvaraju u turiste, koji su spremni
potrošiti velike količine novca u gotovom, bez kreditnih kartica, na odmor u
ruralnim područjima, na konzumiranje
jela na licu mjesta, kupnju lokalno proizvedenih vina, sira, voća i povrća,
prerađevina, meda, pekarskih proizvoda,
čak odjeće, obuće i kućnih potrepština, poput dodataka namještaju i
kuhinji, proizvedenih u kućnoj
radinosti. U većini slučajeva, poljoprivredna proizvodnja ostaje primarna
djelatnost farme, a agroturizam je sekundarna djelatnost koja dodaje vrijednost
i marketinške mogućnosti za farme.
U posljednjih pet godina, agroturizam u Italiji je
porastao za 25 posto, povezujući različite alternativne oblike turizma koje
upražnjava moderno potrošačko društvo,
ali koje sve više inzistira na informacijama o podrijeklu hrane koju
konzumiraju, te o odgovornosti prema okolišu i dobrobiti životinja u procesu
proizvodnje hrane i pića.
Sjeverna Europa nimalo ne zaostaje za svojim južnim
krajevima. Naprotiv, umreženi u mnoge turističke neformalne i formalne
asocijacije, međusobno razmjenjuju iskustva. Tako je vlada Škotske, povedena
primjerom drugih, između ostalog i talijanskih farmera, otvorila program kojim
direktno usmjeravanje novčanu potporu na
dvije nove agroturističke farme koje će služiti kao pilot projekti za jačanje
agroturizma u toj zemlji. U Kinrossu, na otvaranju međunarodne konferencija „
Akcija za agroturizam“ , tajnik Ministarstva zaštite okoliša i ruralnih
poslova Richard Lochhead rekao je da upravo turizam ima ključnu ulogu
u primjenjivanju i realiziranju CAP politike, odnosno Zajedničke europske
poljoprivredne politike.
Francuska, Ujedinjeno kraljevstvo, Španjolska, Austrija
i Njemačka predvode agroturizma u Europi. Iako je svaka od tih zemlja
specifična, te zemljopisni položaj, povijest i tradicija određuju smjerove
agroturizma,pa se tako ne može odrediti „najljepša“ destinacija, valja neke
posebno istaknuti. Na primjer, Velika Britanija je primjer kako se obnavljaju i
održavaju stari dvorci, „kolibe“ i zamkovi, te postaju odskočna daska za
agroturizam. Surađujući sa Francuskom, pokrajina Gite, i Italijom, Toscana, udružili
su se u mrežu sa više od 14.000 zamkova, dvoraca, ljetnikovaca, ribarskih i
šumskih koliba, koje nude za odmor. „Gdje
želite provesti vaš sljedeći fantastičan odmor? U ribarskoj kolibi u Cornwallu,
rustikalnom francuskom Gite ili terakota vili u Toskani- mi imamo savršenu kućicu
za vas. Hranu kupujete na organskim farmama u okolici i kuhate si sami!“, piše
na reklamnom plakatu Country-Holidays.