Okolišno novinarstvo

Okolišno novinarstvo je na listi opasnih pothvata, uz novinarstvo koje razotkriva organizirani kriminal. Jer, plansko isrcpljivanje prirode, uništavanje ekosustava i života u ime grabeži i profita jest organizirani kriminal. U Hrvatskoj se okolišno novinarstvo pojavilo samo na trenutak, ali nije uspjelo opstati u mainstreamu.

subota, 12. srpnja 2014.

Agroturizma nikad dosta




Europska agroturistička industrija je  jedan od najbrže rastućih sektora u industriji putovanja i turizma u Europi. Promjene u odnosu prema putovanjima su vrlo povoljne za ruralni turizam: po statistikama Eurostata raste broj nezavisnih, individualnih putovanja, ističu se individualne želje  za novim iskustvima i kompletnijim doživljajima pri upoznavanju nekog područja, te više putovanja unutar regije i po „ domaćem  terenu“. Ostale promjene u turističkom ponašanju također su povoljne, kao na primjer sve češća potražnja alternativnih oblika smještaja za razliku od klasičnog hotelskog.

Raspon ruralnih turističkih ponuda značajno se povećao, a njihova kvaliteta usluga i proizvoda nadmašuje čak i neke od poznatih hotelskih lokacija u Europi, ali i na području cijelog Mediterana, uključujući i područje sjeverne Afrike.


Unutar provedbe zajedničke poljoprivredne politike EU-a (CAP)  države članice imaju mogućnosti osigurati sredstva za projekte agroturizma,  "vezajući" ih kroz vlastito sufinanciranje  i kroz sredstva zatražena od Europskog poljoprivrednog fonda .
U Europi je  preobrazba ruralnog prostora započela prije nekoliko desetljeća , a najviše se počela mijenjati radi gospodarskih kretanja nakon proširenja EU. Ruralna ekonomija,  pogođena dubokim ekonomskim i društvenim promjenama, često suočena sa nestajanjem nekih poslova uglavnom zbor otvaranja tržišta i uvoza jeftine hrane, pronašla je izlaz u ruralnom turizmu, kompleksnije tumačeno u  agroturizmu.  Sada je to vrijedan doprinos ruralnom gospodarstvu i omogućuje diversifikaciju i potiče zaštitu i poboljšanje društvenog tkiva i baštine Europskoj ruralnog prostora. Agroturizam nudi iskustvo koje nadilazi stereotipni masovni odmor na morskim plažama, ima mnogo više potencijala da oživi razne oblike kretanja  turista i turistica, ponudi zdraviji i aktivniji odmor. To znači da je agroturizaa sve bolje organiziran kao sektor koji obavezno spaja gastro i vinsku industriju, biciklizam, željeznice, raznovrsne varijente smještaja  i učinkovitiji odmor.

Agroturizam-ublažavanje posljedica velikog ekološkog otiska

Europski kontinent ima relativno male količine obradivih površina, uspoređujući sa Sjevernom Amerikom ili Australijom.  No, naspram tih kontinenata  ima vrlo visoku gustoću naseljenosti, urbanizacije, potrošnje energenata i prirodnih resursa, te visoke  troškove rada koji na kraju proizvode armiju osiromašenih.  Takva situacija mnoge je otjerala izvan urbanih zona, ili vratila na njihova nekadašnja seoska imanja. Kao dio paketa CAP politika Europska unija je odlučila smanjiti nekadašnje poticaje za konvencionalne poljoprivredne proizvode te dio sredstava  preusmjeriti na obitelji koje razvijaju agroturizam.

Svakako je to već dovelo do prvih učinaka u smanjenju ekološkog otiska u Europi, ali je pomoglo i da se pokrene nova proizvodnja povezana s  tržištem visoke vrijednosti hrane čija je proizvodnja utemeljena na  povijesnim, kulturnim i društvenim običajima neke regije.
Tako se uvode  oznake zemljopisnog podrijetla, koji su zaštićeni unutar EU protiv proizvodnje plagijata, regionalni proizvode koji su zaštićeni od strane nacionalnih vlada kao autohtoni, te domaći proizvodi, koji su povezani s kulturom lokalnog podneblja i tradicije. dakako da je u CAP Zajedničkoj Europskoj poljoprivrednoj politici,  koju je  nedavno usvojila i Hrvatska,  kao obaveza poticanja agroturizma jest i revitalizacija ruralnih područja kroz stvaranje novih radnih mjesta u ruralnim zajednicama, povećanje vrijednosti  poljoprivrednih proizvoda, te uključivanje ruralnih krajeva u turistički sektor  zemlje.

Talijanske agroturističke lokacije-uzori

Veneto regija u Italiji najbolji je primjer sjedinjavanja agroturizma i poljoprivrede. Veneto pokriva površinu od 7.194 četvornih kilometara ravnice (57 posto), brdovitog područja (14 posto), i planinskog  područja (29 posto). Na tom prostoru živi i radi oko 15.000 obiteljskih gospodarstava na  prosječnoj veličini od  4,5 hektara. Za razliku od uobičajnog transporta sa farmi na tržište,  Veneto dovodi kupce na svoje farme. Tada se oni pretvaraju u turiste, koji su spremni potrošiti velike količine novca u gotovom, bez kreditnih kartica, na odmor u ruralnim područjima,  na konzumiranje jela na licu mjesta, kupnju lokalno proizvedenih vina, sira, voća i povrća, prerađevina,  meda, pekarskih proizvoda, čak odjeće, obuće i kućnih potrepština, poput dodataka namještaju i kuhinji,  proizvedenih u kućnoj radinosti. U većini slučajeva, poljoprivredna proizvodnja ostaje primarna djelatnost farme, a agroturizam je sekundarna djelatnost koja dodaje vrijednost i marketinške mogućnosti za farme.

U posljednjih pet godina, agroturizam u Italiji je porastao za 25 posto, povezujući različite alternativne oblike turizma koje upražnjava  moderno potrošačko društvo, ali koje sve više inzistira na informacijama o podrijeklu hrane koju konzumiraju, te o odgovornosti prema okolišu i dobrobiti životinja u procesu proizvodnje hrane i pića. 

Sjeverna Europa nimalo ne zaostaje za svojim južnim krajevima. Naprotiv, umreženi u mnoge turističke neformalne i formalne asocijacije, međusobno razmjenjuju iskustva. Tako je vlada Škotske, povedena primjerom drugih, između ostalog i talijanskih farmera, otvorila program kojim direktno usmjeravanje novčanu potporu  na dvije nove agroturističke farme koje će služiti kao pilot projekti za jačanje agroturizma u toj zemlji. U Kinrossu, na otvaranju međunarodne konferencija „ Akcija za agroturizam“ , tajnik Ministarstva zaštite okoliša i ruralnih poslova  Richard Lochhead  rekao je da upravo turizam ima ključnu ulogu u primjenjivanju i realiziranju CAP politike, odnosno Zajedničke europske poljoprivredne politike.  

Francuska, Ujedinjeno kraljevstvo, Španjolska, Austrija i Njemačka predvode agroturizma u Europi. Iako je svaka od tih zemlja specifična, te zemljopisni položaj, povijest i tradicija određuju smjerove agroturizma,pa se tako ne može odrediti „najljepša“ destinacija, valja neke posebno istaknuti. Na primjer, Velika Britanija je primjer kako se obnavljaju i održavaju stari dvorci, „kolibe“ i zamkovi, te postaju odskočna daska za agroturizam. Surađujući sa Francuskom, pokrajina Gite, i Italijom, Toscana, udružili su se u mrežu sa više od 14.000 zamkova, dvoraca, ljetnikovaca, ribarskih i šumskih koliba, koje nude za odmor.  „Gdje želite provesti vaš sljedeći fantastičan odmor? U ribarskoj kolibi u Cornwallu, rustikalnom francuskom Gite ili terakota vili u Toskani- mi imamo savršenu kućicu za vas. Hranu kupujete na organskim farmama u okolici i kuhate si sami!“, piše na reklamnom plakatu Country-Holidays.

0 komentara:

Objavi komentar

Pretplatite se na Objavi komentare [Atom]

Veze na ovaj post:

Stvori vezu

<< Početna stranica